Na temelju  članka 58. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi ( „Narodne novine“ broj  87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 16/12, 86/12, 94/13, 152/14, 7/17, 68/18, 98/19, 64/20, 98/19 i 64/20 ) te članka  29. Statuta  Osnovne škole Stjepana Bencekovića nakon provedene rasprave na Učiteljskom vijeću,  Vijeću roditelja i Vijeću učenika Školski odbor OŠ Stjepana Bencekovića na sjednici održanoj 14. srpnja 2022. godine donosi:

 

ETIČKI KODEKS NEPOSREDNIH NOSITELJA ODGOJNO-OBRAZOVNE DJELATNOSTI

 U OŠ STJEPANA BENCEKOVIĆA

OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Etičkim kodeksom propisuje se skup pravila, odnosno etičkih načela, kojih se u radu i  ponašanju u školi i školskom okruženju moraju pridržavati neposredni nositelji odgojno obrazovne djelatnosti u Stjepana Bencekovića dalje u tekstu: Škola )

 

Izrazi u ovom Etičkom kodeksu navedeni u muškom rodu neutralni su i odnose na sve osobe: muškog i ženskog spola.

 

 

Članak 2.

Etičkim kodeksom uređuju se obveze i prava neposrednih nositelja odgojno-obrazovne djelatnosti  (dalje u tekstu: učitelji i stručni suradnici), odnos učitelja i stručnih suradnika prema učenicima, odnos učitelja i stručnih suradnika prema roditeljima, strankama i ostalim radnicima škole, primjereni način ophođenja i odijevanja u Školi,  druge odredbe ponašanja u školskom okruženju i neposrednom odgojno – obrazovnom radu te posljedice u slučaju povrede ovog Etičkog kodeksa.

 

 

Članak 3.

Učitelji  i stručni suradnici dužni su u svom radu postupati  savjesno i odgovorno prema pravilima struke i u skladu s temeljnim načelima humanosti, moralnosti, ispravnosti te vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom osobito vodeći računa o pravima djece.

 

 

ODNOS UČITELJA I STRUČNIH SURADNIKA PREMA UČENICIMA

 

Članak 4.

Učitelji i stručni suradnici dužni su postupati jednako prema svim učenicima bez diskriminacije ili povlašćivanja na temelju rase, boje kože, spola, dobi, nacionalnosti, etničke ili vjerske pripadnosti, socijalnog ili imovnog stanja, obiteljske situacije ili bilo kojoj drugoj osnovi.

 

Članak 5.

Učenike treba odgajati i obrazovati u skladu s temeljnim ljudskim vrijednostima istine, mira, ispravnog postupanja, ljubavi i  nenasilja.

 

 

 

Članak 6.

Učitelji  i  stručni suradnici trebaju odgajati učenike prema načelu  postizanja  sklada misli, riječi i djela, u čemu trebaju biti primjer i uzor učenicima.

 

 

Članak 7.

Kod učenika treba poticati slobodan, odgovoran i ozbiljan pristup učenju uz primjenu najboljih stručnih , profesionalnih i znanstvenih metoda. 

Učenike treba motivirati za učenje i druge oblike stvaralaštva, poticati na izražavanje vlastitog mišljenja te kod njih razvijati samopouzdanje.

 

Članak 8.

Učitelji trebaju biti objektivni i nepristrani pri ocjenjivanju učenika uz obvezu suzdržavanja od svih postupanja kojima bi se određeni učenici preferirali, a kod druge djece stvarao osjećaj manje vrijednosti i ljubomore.

 

 

Članak 9.

Dužnost je učitelja i stručnih suradnika uvažavati i prihvaćati učenike s različitim sposobnostima i interesima i omogućiti im odgovarajući  intelektualni, emocionalni, moralni i duhovni razvitak u skladu s njihovim mogućnostima.  

 

 

Članak 10.

Kod učenika treba razvijati domoljublje, svijest o nacionalnoj pripadnosti i svim vrednotama povijesne, kulturne i etničke baštine Republike Hrvatske.

 

 

Članak 11.

Učenike treba odgajati da poštuju i uvažavaju sve osobe bez obzira na nacionalnu ili vjersku pripadnost u skladu s etičkim načelima, humanosti i čovjekoljublja.

 

 

Članak 12.

Zabranjeno je fizičko kažnjavanje učenika te svaka metoda psihološkog pritiska kojom se učenik dovodi u ponižavajući položaj ili se njime stvara osjećaj manje vrijednosti ili povrede dostojanstva učenika.

 

Zabranjeno je kažnjavanje neposluha učenika udaljavanjem iz razreda, osim ako su udaljeni iz razloga što su upućeni stručnoj službi ili ravnatelju Škole.

Članak 13.

Kod saznanja o bilo kakvom obliku fizičkog ili psihičkog nasilja nad učenicima ili bilo kojem drugom društveno neprihvatljivom ponašanju koje može štetiti razvoju i tjelesnom ili psihičkom integritetu djeteta, učitelj i stručni suradnik dužan je u najkraćem mogućem roku izvijestiti ravnatelja Škole, koji je o tome obvezan izvijestiti nadležne institucije.

 

 

Članak 14.

U obavljanju poslova odgojno obrazovne struke učitelji i stručni suradnici dužni su osobito brižno postupati sa svim informacijama kojima raspolažu o učenicima ili njihovim obiteljima uz obvezu da svi ti podaci predstavljaju profesionalnu tajnu.

Dužnost čuvanja službene i profesionalne tajne obvezuje i nakon prestanka rada u Školi , osim u situacijama kada je to odredbama posebnih zakona propisano, odnosno u postupcima pred nadležnim tijelima. 

 

ODNOS UČITELJA I STRUČNIH SURADNIKA PREMA RODITELJIMA

 

Članak 15.

Učitelji i stručni suradnici trebaju  imati suradničke i suodgovorne odnose s roditeljima odnosno skrbnicima učenika.

Članak 16.

Na zamolbu ili zahtjev roditelja ili skrbnika učenika, dužni su ga primiti na razgovor u vrijeme određeno za informacije.

 

U vrijeme predviđeno za informacije učitelj je dužan biti dostupan svim roditeljima zainteresiranima za razgovor.

 

 

Članak 17.

Odnos učitelja  i stručnog suradnika prema roditeljima ili skrbnicima treba biti tolerantan uz obvezu uvažavanja stavova roditelja ili skrbnika, vodeći računa o dobrobiti djeteta.

 

 

Članak 18.

Učitelji  su dužni izvješćivati roditelje o uspjehu učenika, ponašanju i aktivnostima učenika te izostancima s nastave.

 

 

ODNOS UČITELJA I STRUČNIH SURADNIKA MEĐUSOBNO, PREMA STRANKAMA I DRUGIM RADNICIMA ŠKOLE

 

 

Članak 19.

Odnos učitelja i stručnih suradnika prema radu i radnim obvezama mora biti stručan i profesionalan.

 

Članak 20.

Međusobni odnos učitelja  i stručnih suradnika treba biti suradnički, temeljiti se na međusobnom poštovanju, kolegijalnosti, uvažavanju, međusobnoj pomoći i suradnji te profesionalnoj i ljudskoj solidarnosti.

 

 

Članak 21.

Učitelji  i stručni suradnici dužni su uzdržavati se od ponašanja kojima mogu povrijediti stručni ugled ili način rada drugog učitelja, stručnog suradnika ili drugog radnika Škole.

Kod ukazivanja na određena postupanja ili ponašanja drugih učitelja i  stručnih suradnika odnosno ostalih radnika Škole treba postupati korektno i obazrivo, pazeći da se primjedbom ili kritikom ne povrijedi ugled ili dostojanstvo osobe na čiji se rad ili postupanje ukazuje.

 

 

Članak 22.

Prema strankama učiteljii stručni suradnici obvezni su ponašati se kulturno i susretljivo  i dati im svaku informaciju kojom raspolažu, odnosno uputiti ih nadležnoj osobi ili tijelu.

 

 

Članak 23.

Ophođenje s učenicima, roditeljima, radnicima Škole te svim drugim osobama s kojima učitelji i stručni suradnici svakodnevno komuniciraju treba biti kulturno, uljudno i na razini profesije koju obavljaju.

 

 

OSTALE ODREDBE

 

Članak 24.

Osobni izgled učitelja  i stručnih suradnika mora biti služben i ozbiljan.

Odjeća učitelja  i stručnih suradnika treba biti čista, uredna, umjerenih krojeva, primjerena pozivu koji obavljaju.

Odjeća djelatnika škole ne smije biti uska i kratka, kao niti neprimjereno otkrivati dijelove tijela. 

 

 

 

Članak 25.

Dužnost je učitelja i stručnih suradnika ukazivati na neprimjerene  postupke ili postupanja glede nepoštovanja odredbi ovog Etičkog kodeksa ili druga neprimjerena ponašanja, vodeći računa da se to izvrši na način kojim neće biti povrijeđeno dostojanstvo osobe koju se upozorava na takva štetna ponašanja.

 

Članak 26.

Apsolutno su  zabranjena sva neprihvatljiva ponašanja: diskriminacija, uznemiravanje, spolno ili verbalno uznemiravanje, uzimanje alkoholnih i sličnih napitaka, pušenja ili konzumiranja opojnih sredstava.

Povreda odredbi ovog Etičkog kodeksa smatra se lakšom ili težom povredom profesionalnih obveza, za koje će osoba za koju je utvrđeno da ih je počinila  odgovarati u skladu sa zakonskim odredbama.

U slučaju povrede odredbi ovog Etičkog kodeksa postupak provodi ravnatelj Škole odnosno Povjerenstvo koje imenuje Učiteljsko   vijeće  na rok od  4 godine.

 

Članak 27.

U slučaju opravdane sumnje odnosno prijave o povredi ovog Etičkog kodeksa ravnatelj Škole odnosno Povjerenstvo iz članka 27. stavka 3. ovog Etičkog kodeksa provest će postupak utvrđivanja odgovornosti konkretne osobe odnosno osoba najkasnije u roku od 15  dana od dana primitka prijave odnosno pritužbe.

U provođenju postupka Povjerenstvo odnosno ravnatelj Škole zatražit će pisane izjave svih osoba na koje se odnosi prijava kao i eventualnih svjedoka.

 

Članak 28.

U slučaju utvrđene  povrede odredbi ovog Etičkog kodeksa ravnatelj Škole izreći će pisano upozorenje u skladu stavkom 2. članka 27. ovog Etičkog kodeksa.

U slučaju teže ili teške povrede odredbi ovog Etičkog kodeksa ravnatelj će izvršiti prijavu nadležnim službama ili otkazati ugovor o radu osobi za koju je utvđena teška povreda odredbi ovog Etičkog kodeksa.

 

                                                                   Članak 29.

Etičkog kodeksa dužni su se pridržavati svi učitelji i stručni suradnici koji su na dan stupanja na snagu ovog Etičkog kodeksa u radnom odnosu u Školi.

Svaki učitelj  i stručni suradnik koji će zasnovati radni odnos nakon stupanja na snagu ovog Etičkog kodeksa, prije sklapanja ugovora o radu dužan je upoznati se s odredbama ovog Etičkog kodeksa i pridržavati ih se u radu.

 

 

Članak 30.

 

Ovaj Etički kodeks usvojen je na sjednici Školskog odbora održanoj 14. srpanja 2022. godine 2022. godine, a objavljen na oglasnoj ploči 14. srpnja 2022. godine i stupa na snagu 22. srpnja 2022. godine, a može se mijenjati i dopunjavati samo na način i prema postupku na koji je donesen.

 

Stupanjem na snagu ovog Etički kodeks prestaje važiti Etički kodeks od 14. studenoga 2009. godine (Klasa: 003-05/09-01/07, Urbroj: 251-175/09-1).

 

 

 

 

Predsjednica Školskog odbora:                                             Ravnateljica:      

 

    Larisa Oreški Šebek, prof                                         Tatjana Bračun Haddad, prof.

 

 

 

Klasa:011-03/22-02/03

 

Urbroj:251-175/22-01

Skip to content